حزب الله

الا ان حزب الله هم الغالبون

حزب الله

الا ان حزب الله هم الغالبون

شیعه درعصرغیبت

 

 

 استاد دانشگاه انتظار فرج را مهمترین وظیفه شیعیان در عصر غیبت دانست و گفت: ایمان به غیبت حضرت حجت (عج) از شاخصه های مسلمانان است.


دکتر حسن کچوییان، استاد دانشگاه در هجدهمین قسمت برنامه به سوی ظهور با عنوان شیعه در عصر غیبت وضعیت شیعیان در عصر غیبت را به دو بعد سلبی و ایجابی تقسیم کرد و گفت: بعد سلبی و منفی قضیه که ناشی از فقدان حضرت مهدی (عج) و غیبت ایشان است و بعد ایجابی و اثباتی که به تکالیف و وظایف شیعیان به عنوان آماده سازان ظهور برمی گردد.

وی اظهار داشت: معمولا بیشتر احادیث به بعد اول یعنی جنبه سلبی مبحث مهدویت پرداخته اند. تجربه دوران غیبت را در مسیحیت نیز داریم و مسیحیان نیز غیبت حضرت مسیح (ع) را تجربه کرده اند و برقراری ارتباط با این اتفاق، سخت و فی نفسه عجیب است.

وی ایمان به غیبت را از شاخصه های مسلمین دانست و تصریح کرد: شیعه با اعتقاد به غیبت و امید به آینده خود را در عرض زمان می بیند نه در طول آن. برخی متفکران تجدد همراه انحطاط در غرب را به دلیل نبود ظرفیت برای باور بازگشت حضرت مسیح (ع) می داند.

کچوییان افزود: در میان شیعیان عده ای تحمل عصر غیبت را نداشتند و منحرف شدند. در این میان احادیث مختلفی به راهکارهای رفع مشکلات عصر غیبت اشاره کرده اند که از میان آنها می توان به صف بندی روشن بین شیعیان و مفسدان، دعوت به ثبات، صبر و تلاش برای حفظ عقیده و مصایب و دوری از استعجال اشاره کرد.

وی انتظار را مهمترین وظیفه شیعیان در عصر غیبت خواند و اذعان داشت: زندگی انسان بدون انتظار بی معنا و بی هدف خواهد بود. انتظار حالتی است که در آن انسان امید و چشم به تاریخ دارد.

این استاد دانشگاه در پایان به حدیثی از حضرت رسول الله اشاره کرد و گفت: حضرت علی از رسول الله نقل کرده اند که فرمود: اسلام غریبانه آغاز شد و دوباره غریب می شود. خوش باد بر غربا. گفت: غربا چه کسانی هستند، فرمود: آنهایی که کار نیک می کنند در حالی که که مردم فساد می کنند و در این میان برای مومن نه وحشت است نه غربت.

بنابراین گزارش، حجت الاسلام مجتبی ملکی از محققین حوزه علمیه قم نیز در ارتباط تلفنی پیرامون وظایف شیعیان در عصر غیبت گفت: در روایات مربوط به دوران غیبت این نکته مشهود است که هرچه غیبت طولانی تر شود وضعیت مسلمانان نسبت به دوران قبل اسفناک تر می شود و زمینه ها برای بروز آسیب ها و مشکلات فراهم می شود.

وی افزود: حضرت علی (ع) در نهج البلاغه و در ترسیم دوران قبل از ظهور می فرماید: در دوران پیش از ظهور ارزش ها کم رنگ، گناهان رواج و پیروی از هوای نفس در مردم افزایش پیدا می کند.

حجت الاسلام ملکی اندوهگین و محزون شدن برای امام زمان (عج) در دوران غیبت، انتظار فرج، انجام اعمال مستحبی به نیابت از حضرت ولی عصر (عج) و اصلاح و ایجاد آمادگی جامعه را از وظایف شیعیان در عصر غیبت برشمرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد