حزب الله

الا ان حزب الله هم الغالبون

حزب الله

الا ان حزب الله هم الغالبون

شناخت علایم ظهور در گرو کسب معرفت و باور نسبت به ظهور است .

مدرس حوزه و دانشگاه کسب معرفت و باور و همراه بودن با علما و ولایت فقیه را از عوامل موثر در شناخت علایم و نشانه های ظهور برشمرد.

حجت الاسلام مهدی یوسفیان، مدرس حوزه و دانشگاه در سیزدهمین قسمت برنامه به سوی ظهور با عنوان "شرایط و علایم ظهور" زندگی انسان را به کشتی در دریا تعبیر کرد و گفت: مردم چون مسافران کشتی هستند که در امواج دریا گرفتار شدند و نهایت آرزوی مسافران این کشتی آمدن ناخدایی مهربان برای هدایت کشتی در طوفان کشیده شده است.

وی افزود: این مسافران منتظر ناخدا هستند و مانند مسافران از خواب بیدار شده اند و منتظرند شرایط طوری رقم بخورد تا ناخدا بیاید مردم زمان ما هم به دنبال منجی، موعود و مصلحی که می خواهد جهان را پر از عدل و صفا کند، هستند.

حجت الاسلام یوسفیان پیرامون تفاوت مفهومی علایم و شرایط ظهور اظهار داشت: منظور از شرایط همان زمینه ها است، هر پدیده ای که اتفاق می افتد وابسته به شرایطی است که اگر آن شرایط فراهم شود آن پدیده نیز هست. بین شرایط و پدیده وابستگی وجود دارد. اما علایم حوادثی است که وقتی با آن حادثه روبرو می شویم متوجه می شویم که به آن پدیده مدنظر نزدیک شدیم.

وی ادامه داد: شرایط یعنی اموری که ظهور به آنها وابستگی وجودی دارد ولی علایم یعنی اموری که بیانگر نزدیک شدن ظهور است در حقیقت اتفاقاتی که شرط تحقق ظهور است شرایط ظهور هستند و بخری از علایم هم باید اتفاق بیفتد تا ظهور محقق شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه به تشریح علایم ظهور پرداخت و بیان کرد: علایم ظهور در دیدگاه شیعه به دو دسته تقسیم شده اند، یکسری از علامات که در روایات نیز به آنها اشاره شده به عنوان علایم حتمی مطرح اند و علایم محدود و مشخصی هستند که هنگام زمان ظهور محقق می شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی قرار است اتفاق خاصی بیفتد خداوند با یکسری علامت هایی مردم را متوجه می کنند، گفت: اگر علایم قبل از محقق شدن حادثه مشخص باشد هم توجه مردم را جلب می کند، مردم را از شک و تردید خارج می سازد و حجت بر مردم تمام می شود.

وی خروج سفیانی، قیام یمانی، خسف بیداد، قتل نفس زکیه و ندای آسمانی را از علایم حتمی ظهور برشمرد و تصریح کرد: سفیان در منطقه خاورمیانه به ویژه عراق، اردن، فلسطین و تا حدی لبنان را تحت تأثیر خود قرار می دهد خونریزی از طرف او زیاد می شود حرکت و خروج سفیانی مصادف با قیام امام زمان (عج) می شود. در مقابل فردی به نام یمانی در برابر سفیانی قیام می کند و مردم را به حق و راستی و همراهی امام زمان (عج) راهنمایی می کند.

حجت الاسلام یوسفیان افزود: خسف یعنی فرو رفتن در زمین، بیداء هم سرزمینی بین مدینه و مکه است. سپاه سفیانی هنگام ورود به این سرزمین با همراهانش در زمین فرو می روند و طبق روایات دو نفر نجات پیدا می کنند یکی به نام بشیر که به سمت مکه حرکت می کند به حضرت حجت (عج) خبر می دهد و دیگری نذیر که به سمت عراق می رود و سفیانی را می ترساند و سفیانی در جنگ با حضرت مهدی (عج) در عراق کشته می شود.

وی چهارمین نشانه حتمی ظهور را قتل نفس زکیه دانست و اذعان داشت: نفس زکیه جوان پاک و بی گناهی است که در مسجدالحرام بین رکن و مقام کشته می شود. در برخی روایات آمده که این فرد از طرف امام پیامی دارد که قصد انتقال به مردم را دارد که مردم را برای حضور امام آماده کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه صحیفه آسمانی را صدایی دانست که آسمان را فرا می گیرد و اشاره کرد: شاید این ندا از سوی جبرییل باشد که مردم را به سوی امام زمان (عج) دعوت می کند و مردم را آماده برای ظهور می کند.

وی گفت: به شدت در روایات، توقیع نهی شده است و خود حضرت در روایتی سه بار فرمودند دروغ می گویند کسانی که برای ظهور تعیین وقت می کنند.

وی با ابراز تأسف از موارد اشتباهی که در بحث علایم و تعیین وقت مطرح می شود، اظهار داشت: حوادث را نباید با علایم و نشانه ها تطبیق داد چون علم ما به حدی نیست که حوادث را تطبیق دهیم. برخی از روایات که در علایم ظهور مطرح شده از لحاظ سندی تأیید نشده است.

وی در پایان پیرامون راهکارهای شناسایی علایم ظهور به سخنان امام صادق (ع) اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: هنگامی که امام صادق (ع) بحث علایم و ندای آسمانی را مطرح کردند از امام سوال شد که چگونه باید با پدیده های ظهور آشنا شد؟ حضرت فرمودند: کسانی می توانند در زمان ظهور آن پدیده را راحت بشناسند که از قبل با روایت ما آشنا باشن، معارف اهل بیت را به گوش جان خریده باشند و غیر از اینکه معرفت و شناخت هم پیدا می کنند باور هم داشته باشند. همراه بودن با علما و ولایت فقیه نیز می توانید در شناخت علایم ظهور موفق باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد