حزب الله

الا ان حزب الله هم الغالبون

حزب الله

الا ان حزب الله هم الغالبون

معرفی کتاب

معرفی کتاب «وظایف منتظران»

امام زمان

 

نام کتاب: وظایف منتظران

مؤلف: واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران

ناشر: انتشارات مسجد مقدس جمکران

تاریخ و نوبت چاپ: پائیز 78، چاپ اول

 

آثار زیادى با هدف آشنا ساختن مردم با وظایف خطیرشان در دوره غیبت کبرى تالیف و منتشر شده است‏به عنوان مثال در کتاب ارزشمند «مکیال‏المکارم‏» به حدود هشتاد تکلیف از تکالیفى که یک فرد شیعه باید در دوره غیبت آنها را رعایت کند اشاره شده است. در اثر حاضر که با استفاده از احادیث اهل‏بیت، علیهم‏السلام، تدوین شده است‏به نحو اختصار حدود بیست تکلیف از تکالیف زمان غیبت‏با زبانى روان و ساده (به گونه‏اى که همه اقشار مخصوصا قشر جوان بتوانند از آن استفاده نمایند) مورد بررسى قرار مى‏گیرد. عناوین برخى از این تکالیف عبارتند از: شناخت امام، علیه‏السلام، انتظار فرج، خودسازى، پیروى از فقهاى جامع‏الشرایط، همیارى اجتماعى، دعا براى فرج امام زمان، علیه‏السلام، اداى حقوق و اطاعت از دستورات امام، علیه‏السلام، و...

مجموعه احادیث در ضمن هشتاد صفحه و در قطع جیبى چاپ و منتشر شده است‏یکى از وظایفى که در کتاب از آن یاد شده مى‏شود اصل انتظار است که عین عبارت این بخش به جهت آشنایى با نوع نگارش اثر حاضر ذکر مى‏شود:

بیست تکلیف از تکالیف زمان غیبت باید به آن توجه داشت: شناخت امام علیه‏السلام، انتظار فرج، خودسازى، پیروى از فقهاى جامع‏الشرایط، همیارى اجتماعى، دعا براى فرج امام زمان علیه‏السلام، اداى حقوق و اطاعت از دستورات امام علیه‏السلام.

انتظار:

همانند کسى که در پى شب یلدایى، خسته از ظلمت تیرگى چشم به افق دوخته و دمیدن خورشید را آرزو مى‏کند. همانند کسى که در بیابانى بى‏انتها سرگردان‏مانده و تنها و وحشت‏زده رهنمایى مى‏طلبد. همانند کسى که پس از تشنگى‏هاى بسیار با پنجه‏هایى دردمند زمین را کنده و در آرزوى جوشش آبى گوارا «له له‏» مى‏زند.

همانند کسى که در قحط سال بى‏باران، در کنار مزرعه عطش‏زده‏اش به امید پدیدار گشتن ابر رحمت دیده به کرانه‏هاى آسمان دوخته است. همانند کسى که در حین بالا رفتن از کوهى پایش لغزیده و دست‏به سنگى گرفته و کمک‏کننده‏اى را فریاد مى‏کند. همانند کسى که در کنار بستر بیمار عزیز ترسان از جان دادن او، ورود طبیبى درد آشنا را لحظه‏شمارى مى‏کند; باید انتظار کشید، باید دیده به راه امام زمان، علیه‏السلام، بود باید هر صبح و شام چشم انتظار فرج ماند. (1) منتظر ظهور امام زمان، علیه‏السلام، بودن، حرکت‏به سوى ظهور و عمل به آرمانهاى موعود است و چنین انتظارى خود فرج و گشایش به حساب مى‏آید. (2) جامعه منتظر جامعه‏اى پویا است. جامعه‏اى متحرک و فعال است که حاکمیت طاغوت را نفى مى‏کند و بى‏عدالتى را برنمى‏تابد.

انسان منتظر انسانى کوشاست، انسانى جهادگر و مبارز است که در مسیر اقامه توحید و استقرار ولایت از نثار هر چه دارد دریغ نمى‏ورزد. «المُنتَظِرُ لِاَمرِنا کَالمُتشحّطِ بدَمِهِ فِى سَبیلِ‏اللهِ‏» (3) ; کسى که چشم انتظار حاکمیت ما باشد مانند مجاهدى است که در راه خدا به خون خویش غلتیده باشد.

هرهفته یک کتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد