حزب الله

الا ان حزب الله هم الغالبون

حزب الله

الا ان حزب الله هم الغالبون

وحدت،خواسته رهبری

وحدت ملی، هویت اسلامی و انسجام اجتماعی در ایران موضوع مهمی است که امروزه در کشور به آن اهمیت فراوانی داده شده‌است و طرح مکرر موضوع "وحدت ملی" از سوی مقام معظم رهبری و رویکرد جامعه اسلامی ایرانی به وحدت عملی، ما را بر آن داشت تا به بررسی ابعاد آن و راهکارهای اصولی همراه با شناخت عوامل تهدیدزای وحدت، بپردازیم.

وحدت

شناخت مقوله وحدت از دیر باز با شکل گرفتن زندگی اجتماعی و گروهی در بشر شکل گرفت و مردم از اعصار و دوران های مختلف پی به ارزش و اهمیت آن برده‌اند و برای حفظ و بقای خود به زندگی دسته جمعی، فردی از خود برتر را به ریاست گروه یا اجتماع خود برمیگزیدند. در تاریخ اسلام نیز پیامبر اکرم (ص) وحدت ملی در تاسیس حکومت اسلامی در مدینةالنبی را بنا نهادند. از جمله آموزه های مهم دین برای رسیدن جامعه به توسعه و پیشرفت،اقدام به همبستگی اجتماعی و انسجام ملی است.

مؤلفه‌های وحدت ملی:

1) دین

دین و مذهب از مؤلفه‌های اصلی در ایجاد وحدت ملی و ایجاد همبستگی است. از نظر علمای علم مذهب وحدت ملی و انسجام اسلامی اثر متقابل بر یکدیگر دارند. از جمله عوامل اصلی در حفظ وحدت ملی و انسجام اسلامی داشتن رهبری شجاع و عادل و مدیر و مدبر با شرایط ولایت فقیه خواهد بود که از ارکان اصلی حفظ پایداری در نظام را شامل می‌شود. توسعه امنیت، اقتدار و وحدت ملی.

هم از این روست که ولی فقیه حقیقتا سرپرست تکامل جامعه می‌باشد. یعنی وقتی جامعه به عنوان یک سیستم واحد ملاحظه شود؛ سرپرست تکامل جامعه اوست. شئون اساسی جامعه و متغیرهای اصلی آن را هم باید رهبری حفظ کند. هوشمندی و نظارت بر جامعه و حکومت و برقراری حفظ و اقتدار از جمله وظایف وی است.

حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای درباره‌ی تاثیر وحدت ملی در ایجاد امنیت ملی می‌فرمایند: «امنیت هم ناشی از وحدت است. اگر وحدت نباشد، امنیت ملی هم به خطر می‌افتد و ایجاد ناامنی می‌شود.» (26/1/79)

2) زبان

کشور ایران که از طوایف و تیره‌های مختلفی تشکیل شده‌است دارای زبان واحد فارسی است که از لهجه‌های متفاوتی برخوردار است.

درگیری‌ها و مناقشات شدید سیاسی جناحی نیز از ابزارهای ناامن کننده‌ی کشور به حساب می‌آیند. در مجموع می‌توان گفت که هر عنصر و مولفه‌ای را که بر وحدت ملی جامعه بیفزاید می‌توان به‌عنوان فرصتی برای تقویت امنیت ملی برشمرد

البته همیشه نقطه نفوذ دشمنان ایران از این موضوع بوده‌است و به ایجاد شکاف و فاصله از این طریق پرداخته‌اند.

3) آموزش

نظام آموزشی،در شکل دهی به هویت ملی هر ملت در مقام رکنی اصیل از ارکان هویتی کشورها، نقش بی بدیلی به عهده دارد.

4) رسانه

نقش مهم و اساسی رسانه ملی که وسیله‌ایست برای ایجاد وحدت در جامعه، و نقش یک دانشگاه را عمل می‌نماید بسیار حائز اهمیت است و موارد دیگر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

5) سیاست

ایران اسلامی با تاسی از دین اسلامی نظام خود را شکل داده‌است و قانون اساسی ایران با تاثیر از قوانین شرع تنظیم گردیده‌است.

6) اجتماع

مناسب ترین الگوی سیاست هویتی برای جامعه ایرانی، سیاست وحدت در تکثر است که روش اجرای سیاست وحدت درکثرت، ماهیت فرهنگی دارد و این مهم، از طریق گسترش روابط یا گفت و گوی بین فرهنگی حاصل می شود که گردشگری می تواند یکی ازاشکال آن باشد.

7) اقتصاد

مشارکت اقتصادی مردم در جایگاه اجتماعی ایشان باعث رشد و پیشرفت ایران می‌گردد.همبستگی و انسجام ملی پشتوانه مهم کشور و گامهای بلند در رشد و اعتلای اقتصادی _اجتماعی است

حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای درباره‌ی تاثیر وحدت ملی در ایجاد امنیت ملی می‌فرمایند: «امنیت هم ناشی از وحدت است. اگر وحدت نباشد، امنیت ملی هم به خطر می‌افتد و ایجاد ناامنی می‌شود

عوامل تهدیدزا در وحدت ملی

از عوامل تهدیدزا در وحدت ملی، نشانه گرفتن محورهای وحدت ساز ، مانند اصل ولایت فقیه، شکاف میان روحانیت و جامعه، تضعیف وحدت حوزه و دانشگاه ، تضعیف جایگاه اجتماعات دینی و مذهبی مردم از قبیل شرکت در نماز جمعه، راهپیمائیها و حضور در انتخابات و دور ساختن مردم از مشارکتهای اجتماعی، تلاش می کنند تا زمینه های تضعیف جایگاه اسلام در تقویت وحدت ملی را فراهم کنند؛ زیرا دشمنان به خوبی آگاهند وحدت ملی و انسجام اسلامی به یکدیگر وابسته بوده، و از این طریق می توان مبانی اعتقادی مردم را تضعیف نمایند، به همان میزان نیز وحدت ملی کاهش می یابد.

شکاف‌های نسلى، جنسیتى، قومى، مذهبى، طبقاتی و ... تَرَک‌هایی هستند که به عنوان نقاط آسیب‌پذیر، می‌توانند جامعه‌ی یکپارچه را دچار تزلزل نمایند و وحدت ملی را تضعیف کنند. منازعات بی‌ثمر و تفرقه‌افکن سیاسی و جناحی نیز بر ایجاد شکاف اجتماعی و تضعیف وحدت ملی و در نتیجه زوال امنیت ملی نقش به‌سزایی دارد.

درگیری‌ها و مناقشات شدید سیاسی جناحی نیز از ابزارهای ناامن کننده‌ی کشور به حساب می‌آیند. در مجموع می‌توان گفت که هر عنصر و مولفه‌ای را که بر وحدت ملی جامعه بیفزاید می‌توان به‌عنوان فرصتی برای تقویت امنیت ملی برشمرد و از سویی دیگر عناصر تفرقه افکن را به‌عنوان تهدیدی برای امنیت ملی ارزیابی نمود.

در پایان خاطرنشان می‌سازد، مؤلفه های وحدت ملی بطورمستقیم بر جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مناقشات سیاسی ـ امنیتی منطقه ای و جهانی تأثیر گذار است و بیانگر این است که رابطه مؤلفه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی با مقوله وحدت ملی یک رابطه متقابل است که هر کدام بر دیگری تأثیرگذار است..

نظرات 1 + ارسال نظر
site01 جمعه 18 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 18:03 http://www.site01.fay.ir

65654952612بهترین فرصت زندگی شما برای ثروتمند شدن مجموعه ای بی نظیر برای اولین بار در ایران برای کسانی که می خواهند بهتر زندگی کنند و از کمترین وقت و هزینه بیشترین سود را ببرند.برای آگاهی از جزییات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.
http://www.site01.fay.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد