حزب الله

الا ان حزب الله هم الغالبون

حزب الله

الا ان حزب الله هم الغالبون

زندگی نامه ی حاج رضوان (عماد مغنیه)

 

زندگینامه

عماد فایز مغنیه در هفتم دسامبر سال ۱۹۶۳ میلادی در روستای طیردبا در شهر صور واقع در جنوب لبنان متولد شد. پدرش شیخ جواد مغنیه از علمای برجسته شیعه لبنان بود. جهاد و فواد دو برابر وی بعد ها در جنگ های لبنان و اسراییل کشته شدند. خانواده اش پس از مدتی از صور به ضاحیه در جنوب بیروت مهاجرت کردند و در آنجا عماد تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را گذراند و پس از آن وارد دانشگاه آمریکایی بیروت شد.

 

مغنیه در اوایل دهه ۸۰ میلادی به نیروی ۱۷ شاخه نظامی جنبش آزادی بخش فلسطین پیوست که نیرویی ویژه بود که برای حفاظت از فعالینی مانند یاسر عرفات (ابوعمار)، ابوجهاد و ابوایاد تشکیل شده بود. او در پی اشغال لبنان در سال ۱۹۸۲ از سوی اسراییل، همراه فعالان جنبش آزادی بخش فلسطین از لبنان خارج شد. پس از محاصره سه ماه بیروت مبارزان فلسطینی از لبنان خارج شدند ولی عماد مغنیه به مقاومت اسلامی پیوست. این جنبش توسط امام موسی صدر و مصطفی چمران تاسیس شده بود. مغنیه همزمان با انتقال سید حسن نصرالله از جنبش مقاومت اسلامی (جنبش امل) به حزب تازه تاسیس حزب الله لبنان پیوست. او پس از اجرای موفقیت آمیز چند عملیات به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب الله منصوب شد و پس از آن به عنوان مسوول عملیات ویژه حزب الله انتخاب شد.

 

تصاویری که تاکنون از عماد مغنیه منتشر شده است بسیار اندک می باشد به گونه ای که پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) مدعی شد وی دوبار اقدام به جراحی پلاستیک بر روی صورت خود کرده است تا شناسایی نشود. عماد مغنیه که به دوری از رسانه ها شهرت داشت به "مرد سایه" در مقاومت اسلامی نیز شهرت داشت و بسیاری او را "مغز متفکر حزب الله" قلمداد می کردند.

 

سازمان سیا در وب سایت خود در مورد عماد مغنیه اعلام کرده است: دو دهه است که عماد مغنیه سرنخ عملیات های ضد غربی شیعی را در دست دارد. میدان فعالیت این مرد تمامی جهان است.

 

اسراییل نیز عنوان داشته که عملیات ربودن دو تن از نظامیان اسراییلی در تابستان ۲۰۰۶ که به آغاز جنگ ۳۳ روزه علیه لبنان انجامید، از سوی عماد مغنیه طراحی شده است.

 

عماد مغنیه معروف به "حاج رضوان" پس از ۲۵ سال تعقیب و گریز از سوی نهاد های اطلاعاتی ۴۲ کشور جهان، عاقبت در یک بمب گذاری در منطقه ی کفرسوسا دمشق به شهادت رسید.

 

برای بسیاری شنیدن نام عماد مغنیه برای اولین بار با مرگ او همراه شد. او ۲۵ سال تحت تعقیب بود و برای مرگش ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین شده بود. مغنیه رهبر نیرومندی بود که از دل جنگ های داخلی درازمدت لبنان در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی سر برآورد.

 

اطلاعات موثق بسیار اندکی از آنچه که حاج رضوان در زمان حیات و مبارزاتش انجام داد در دست است. به سبب مسوولیت حساس و استراتژیک این فرمانده بلندپایه حزب الله تاکنون هیچ سند رسمی ای در خصوص فعالیت های امنیتی اطلاعاتی و نظامی وی منتشر نشده است.

 

در کنار عملیات هایی که طراحی آن در ۲۵ سال اخیر به عماد مغنیه نسبت داده شده موارد دیگری از مسوولیت ها و اقدامات وی از سوی آمریکا و اسراییل به شرح زیر اعلام شده: ۱ فرمانده عملیات برون مرزی حزب الله ۲ رابط نظامی حزب الله با ایران ۳ رابط نظامی حماس با ایران.

 

آمریکا و اسراییل هم چنین مدعی هستند که مغنیه از چند اصل امنیتی و اطلاعاتی در کارهای خود سود جسته است.

 

۱ هیچ مقر ثابتی برای خود نداشت؛

 

۲ همواره در حال سفر بود؛

 

۳ دوبار اقدام به جراحی پلاستیک کرد؛ این در حالی است که خانواده او این شایعه را رد کرده اند؛

 

۴ با مدارک ایرانی، لبنانی و سوری سفر می کرد؛

 

۵ از تاریخ و ساعت سفرهای او مقام های حزب الله اطلاعی نداشتند؛

 

۶ هیچ نقطه ضعف اطلاعاتی و امنیتی نداشت.

 

آمریکا عماد مغنیه را دشمن سرسخت و خطرناک خود می دانست. آنچه مسلم است بر خلاف آن چه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه حاج رضوان جوسازی کرده بودند و او را تروریستی بزرگ خوانده بودند، وی تنها رزمنده ای خالص از مقاومت اسلامی لبنان بود که برای نجات کشورش از اشغالگران تا پای جان مبارزه کرد و بیش از ۲۶ سال، سازمان های اطلاعاتی سیا و موساد را به دنبال خود کشاند. بدون شک توانایی های خارق العاده عماد مغنیه نقش بسزایی در پیشرفت کمیته ی امنیتی و وارد کردن ضربات جبران ناپدیر بر رژیم اشغالگر قدس داشته است.

 

نحوه ی شهادت حاج رضوان

 

چند دقیقه از ۱۱ شب سه شنبه ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ گذشته بود که یکی از ژنرال های اسراییلی پیغام کوتاهی را به دست ایهود باراک، وزیر جنگ اسراییل داد. باراک، نگاهی به این پیام پنج کلمه ای انداخت؛ در این پیام نوشته شده بود که "عماد مغنیه فرمانده نظامی شماره یک حزب الله ترور شده است." اما باراک واکنش خاصی نشان نداد چون از پیش خبر داشت. یک ساعت قبل از این خبر مردی کوتاه قد با ریش های پر پشت در ماشین بمب گذاری شده اش کشته شد و اولین گزینه ای که انگشت اتهام این ترور به سمتش نشانه رفت "موساد" بود. بله، این مرد "حاج رضوان" چریک نابغه حزب الله بود.

 

رابرت بائو، مامور اسبق سیا که سال ها مسوول پیگیری پرونده مغنیه بود، می گوید: مغنیه با هوش ترین و تواناترین کسی بوده که ما تا به حال با او برخورد کرده ایم.

 

ساعت ۳۰/۱۰ شب تصمیم گرفت که به خانه بازگردد. با میزبان خود دست می دهد و روبوسی می کند و در دل شب گم می شود. چند دقیقه بعد در پاژروی نقره ای خود در یکی از خیابان های اطراف دمشق نشست که انفجاری مهیب و کرکننده ماشین او را تکه تکه می کند و حاج رضوان شهید می شود.

 

طبق نظر منابع مختلف بالشتک صندلی راننده با یک بالشتک دیگر حاوی مقدار کمی از مواد منفجره بسیار قوی عوض شده بود. اسراییل ضمن ابراز خوشحالی از این اتفاق هر گونه دست داشتن در ترور را رد می کند. از سوی دیگر حزب الله اسراییلی ها را به کشتن برادر مجاهد حزب الله متهم می کند.

 

یکی از شاهدان می گوید: سرش را در دست گرفتم، صورتش را بوسیدم و با او وداع کردم. صورتش سوخته بود اما صدمه شدید نخورده بود. ولی جراحات شدیدی به شکم او وارد شده بود.

 

از آنجا که شهید مغنیه نقش بسیار مهمی در عملکرد حزب الله و شاخه نظامی آن مقاومت داشت بدیهی است رژیم صهیونیستی که ضربات مهمی را از ناحیه وی دریافت کرده بود، به فکر ترور این فرمانده ارشد حزب الله باشد.

 

مراسم تشییع حاج رضوان ساعت ۳۰/۱۴ روز ۱۵ فوریه ۲۰۰۸ به وقت بیروت در ضاحیه برگزار شد. در این مراسم جمعیت فراوانی از نقاط مختلف لبنان به این بخش از بیروت آمده بودند. مادر عماد مغنیه در این مراسم گفت: کاش فرزند دیگری برای شهادت در راه اسلام داشتم.

 

سید حسن نصرالله نیز گفت: خون حاج رضوان صهیونیست ها را از صحنه روزگار محور خواهد کرد.

 

رژیم صهیونیستی که در جنگ ۳۳ روزه در برابر حزب الله شکست خورده بود با ترور حاج رضوان اعتباری برای خود دست و پا کرد. روی آوردن رژیم صهیونیستی به فعالیتهای تروریستی نشان از ضعف در صحنه های دیگر دارد. ناگزیر شدن رژیم صهیونیستی به استفاده از شیوه های تروریستی که در مقررات بین المللی کاملا محکوم است یکبار دیگر نظام بین المللی را به چالش می کشاند و حامیان بین المللی اسراییل بویژه آمریکا را رسوا می سازد. سکوت مجامع بین المللی در برابر جنایت ها و نقض حاکمیت دولت ها عمل و رفتار دوگانه آنان را آشکار می کند و زمینه گسترش تروریسم را در سطح منطقه فراهم می سازد.

 

رژیم صهیونیستی با ترور روزانه رهبران مقاومت فلسطینی بویژه در غزه و ترور شهید مغنیه در سوریه عملا نماد حاکمیت مبتنی بر تروریسم دولتی در جهان شده است و استمرار و تداوم این رفتار قانونی محکومیت رفتارهای مشابه بر ضد این رژیم و حامیان بین المللی آن را ناممکن می سازد.

 

انتخاب زمان و مکان این ترور نشان می دهد که رژیم صهیونیستی با ترور مغنیه در سوریه قصد داشته بخشی از مسوولیت این ترور را متوجه دمشق کند و رابطه حزب الله و سوریه را تیره و تار کند.

 

در حالیکه هوشمندی حزب الله و اصرارش بر حفظ تضاد اصلی خود در برابر رژیم 


متجاوز اسراییل و تاکید بر همسنگر بودن با سوریه در جبهه مقاومت و پایداری در 



منطقه نشان داد که ترور مغنیه فرصتی شد تا پیوند استراتژیک حزب الله و سوریه 


محکم تر شده و توطئه رژیم صهیونیستی خنثی شده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد